Rólunk
„Örökségünk” hálózat építése a Nyugat-Dunántúlon c. együttműködési pályázat
Az Alpokalja-Fertő táj Vidékfejlesztési Egyesület 2008 óta dolgozik együtt a néhai sopron-fertődi térség 10 általános iskolájával egy témahét projekten. Koncepciónk 2008-ban az volt, hogy egy speciális tananyagot fejlesszünk ki, melyet rendhagyó pedagógiai módszerekkel minden térségi általános iskolában egy korcsoport számára adjunk át, mint a mesében a hamuban sült pogácsát. Célunk volt az identitás erősítése egy szélesebb körű tudás és a személyes találkozások, személyes tapasztalások által. A program 10 térségi általános iskola bevonásával, a 7. osztályosok megszólításával fut a 2011/12-es tanév óta.
Az elkészült tananyag az alábbi linken fejezetenként letölthető:
http://www.alpokalja-fertotaj.hu/orokseg_halozat/temahet_halozat.html
Készült a témahéthez kapcsolódóan egy kisfilm is, amelyben a fejlesztésben és megvalósításban résztvevők rövid interjúkkal tarkítottan mesélik el, miért is tartják fontosnak ezt a kezdeményezést.
A kisfilm az alábbi linken tekinthető meg
Az iskolákkal 2017. őszén közösen benyújtott, és 2019. augusztusában elnyert pályázatunk célja az Örökségünk program témahét felülvizsgálata, pedagógiai-módszertani továbbfejlesztése, a témahetek alatt folyó oktatói munka interaktív tananyagokkal, pedagógusfelkészítéssel, kísérleti héttel való szakmai támogatása.
Az „Örökségünk” program elindításának gondolata a Fertő táj UNESCO Világörökségi területté nyilvánításával függ össze. 1994-ben alakult meg térségünkben a Nemzeti Park, majd 2001-ben kaptuk meg kultúrtáj kategóriában a nemzetközi kinevezést. A természeti és kulturális értékek megismerése, valamint az értékalapú szelíd gazdaságfejlesztési modellek fejlesztéseink központi témájává váltak. A tájegységben élők szinte egyáltalán nem voltak tisztában hihetetlen értékeikkel, és az ezekre építkező fejlesztési modellek is távol álltak a helyi társadalom, közigazgatás és gazdaság szereplőitől egyaránt.
Az "Örökségünk" program, tehát a 2011/12-es tanév óta fut. A program mára más tájegységekbe is átültethető pedagógiai modellprogrammá nőtte ki magát, illetve a 2008-as eredeti koncepció felülvizsgálat alá és továbbfejlesztésre szorul. Ezen igényekre építkezik kezdeményezésünk. Az Őrség-Vend vidék 8 általános iskolája kapcsolódott a jó gyakorlat átvételéhez.
A projektben tervezett tevékenységek:
- Örökség témahét tananyagfejlesztések
- mindkettő térségben megalakulnak az „író-csoportok”, akik 3, ill. 5 mikrotérségben (tájegységenként) fejlesztik a tananyagot, amely munkafüzet formát ölt, a 7. osztályos korosztály számára szól és 4 tanítási nap alatt abszolválható.
- Az Alpokalja-fertő táj térségben a megújuló tananyag mellé a tanári munkát segítő, a gyermekek számára még maradandóbb élményt biztosító interaktív tananyag is elkészítésre kerül.
- Ezt követően mindkettő térségben a témahét bevezetésére és a tanításra felkészítő szakmai napot tartunk a bevonásra kerülő pedagógusok számára.
- Örökség témahetek megtartása
- Mindkettő térségben megtartásra kerül egy kísérleti és egy „éles” témahét.
- Pedagógiai modellprogram kialakítása és átadása
- Mentoring: az őrségi térség számára az alpokaljai térség szakmai vezetője biztosít mentorálást annak érdekében, hogy megfelelő szakmai színvonalon valósulhasson meg a tananyagfejlesztés, és az iskolák pedagógiai programjába, valamint tanítási gyakorlatába megfelelő módon kerüljön bevezetésre a témahét program.
- „Örökségünk” Módszertani Útmutató: Az alpokaljai térség elkészíti ezen pedagógiai modellprogram bevezetéséhez szükséges útmutatót.
- Közös szakmai módszertani tanulmányút: a két térségben bevont pedagógusok módszertani továbbképzése érdekében szervezünk tanulmányutat a hejőkeresztúri speciális módszertant alkalmazó általános iskolába, ahol projekthetek megvalósításának módszertanával is találkozhatunk. A tanulmányút lehetőséget nyújt a két térség tanárainak a tapasztalatcserére, illetve a térségeken belüli és a térségek közötti személyes kapcsolatok elmélyítésére is.